Carian Hukum Kambing

Saturday, October 22, 2011

Hukum Projek Perkongsian Pintar Ternak Kambing

Assalamualaikum Wrmbth,

Bagi mereka yang berminat menceburi pelaburan ternakan kambing, saya sarankan baca dan fahamkan artikel ini yang saya ambil dari laman web ustaz zaharuddin. Sebuah artikel lama tetapi masih relevan hari ini.

Projek Perkongsian Pintar Ternakan Kambing : Komen Hukum


Soalan

Salam Uztaz.

Saya mendapat tahu tentang peluang perniagaan ini ( disertakan bersama ) maklumat tentang perniagaaan diatas.

Saya bercadang untuk terlibat dalam projek ini, namun saya ada rasa was² dgn konsep perniagaan dan pembahagian keuntungannya.

Memikirkan, mencari yang HALAL itu fardhu bagi saya, dan muslimin dan muslimat yang lain, saya nak minta jasa baik ustaz

Untuk memberikan nasihat dari segi syara' tentang perniagaan ini samada boleh diceburi atau sebaliknya.

Semoga Ustaz sudi membantu.

Sekian, terima kasih.

Wasallam

Aini

(melalui email)

KOMENTAR RINGKAS SAYA

Saya beberapa kali menerima pertanyaan berkenaan perniagaan kambing yang dikatakan amat baik.

Komentar ini tidak menumpukan kepada syarikat dan latar belakang syarikat, justeru setiap pihak yang ingin turu serta perlulah melakukan semakan sendiri terhadap lesen dan lain-lain keperluan yang diperlukan untuk menjadi sebuah perniagaan yang sah.

Komentar ini hanya menumpu kepada modul perniagaan yang dijalankan.

Sekali baca, perniagaan ini dibuat menggunakan aqad Bai al'Inah ( iaitu jual satu barang dengan harga tunai (cth RM 550) dan kemudian penujual membeli balik barang tadi dari pembeli dengan harga lebih tinggi (cth RM beli 900) dengan bayaran secara tangguh.

Bai Al-Inah bentuk sebegini adalah konsep jual beli yang diterima oleh kebanyakan ulama Malaysia, tetapi ditolak oleh ulama Timur Tengah.

Namun, jika dilihat lebih lanjut, masih terdapat beberapa perkara yang perlu dipantau dari sudut Syariah bagi menjadikannya halal. Anda boleh rujuk komentar saya di bwah setiap nota dan info program (saya perolehi melalui email dari orang yang ingin masuk)

Bagaimana Program ini Berfungsi?

1. Anda sebagai pihak pertama bersetuju membeli _____ ekor kambing dengan harga RM550.00 seekor.

Komen UZAR : Ini ok

2. Anda memberi kuasa kepada syarikat untuk membela dan menggemukkannya selama 2 bulan (60 hari).

Komen UZAR : Ini mesti punyai aqad wakalah (agent) dan mestilah dipisahkan dari aqad belian pertama di atas tadi. Bermakna, pelanggan mesti diberi ruang pilihan samada untuk melantik syarikat sebagai wakil atau ingin membela sendiri.

Jika ia secara automatic, ia boleh membatalkan aqad belian kerana berupa paksaan. Ia juga akan tergolong dalam transkasi jualan dengan syarat yang tidak berkaitan dengan jualan.

Jika tiada paksaan, dan anda selaku penjual sukarela berjanji untuk menjual semula, ia harus dan halal menurut kebanyakan Ulama Malaysia.

Klik SINI bagi membaca artikel penuh

Nasihat dari saya, jangan tergopoh gapah menceburi apa-apa skim pelaburan tanpa memahami kaedah dan peraturan. Sekarang ini bukan sedikit kes penipuan yang berlaku. Semoga beroleh manfaat

No comments:

Post a Comment